Ghidul tau pentru o sarcina sanatoasa

Ghidul tau pentru o sarcina sanatoasa

Unul dintre cele mai frumoase momente din viata unei femei este, fara indoiala, acela cand afla ca va fi mama. E un sentiment aparte, incarcat de griji, emotii dar si multa bucurie. Ti-ai dorit enorm sa ai un copil si poate ca n-a fost usor. Dar asteptarea a luat sfarsit. Ai facut testul si acum stii sigur, vine Barza! O sarcina nu-i lucru usor dar cu documentare, atentie si rabdare, va fi bine.

Ce (nu) mananca o viitoare mamica?

Inainte a intra in bucatarie, trebuie spus ca cel mai bun lucru pe care il poti face pentru tine si bebelusul tau este, bineinteles, sa renunti la obiceiurile alimentare nesanatoase.

N-o sa-ti placa sa auzi asta dar e bine sa gusti mai rar din dulciuri. Chiar daca esti pofticioasa si nu ai probleme cu silueta, doza de dulciuri trebuie redusa si inlocuita cu fructe. Astfel de bunatati, impreuna cu produsele de patiserie contin mult zahar rafinat si faina alba, motiv pentru care e bine ca desertul sa provina din livezi si nu din cofetarii. Fructele, in toate formele si culorile, trebuie sa devina desertul tau preferat. Pentru ca nu contin ingrediente procesate, iar bebelusul tau o sa-ti fie recunoscator

O atentie sporita trebuie sa acordam si branzeturilor

Sau produselor lactate nepasteurizate sau slab pasteurizate. Branzeturile moi pot contine o bacterie numita Listeria, responsabila pentru avortul spontan. Poti consuma fara griji urda, fiind usor de digerat datorita procentului mic de grasime saturata.

Carnea

De asemenea, carnea nepreparata corespunzator este si ea un aliment care prezinta riscuri. E bine de stiut si faptul ca ficatul trebuie consumat cu moderatie. Contine vitamina A, iar in exces aceasta poate cauza malformatii congenitale ale fatului.

Pe lista cu alimente care nu ne fac bine se mai afla si mezelurile sau produsele din carne procesata. Acestea sunt “condimentate” cu diverse E-uri si coloranti care nu sunt deloc pe gustul unui bebelus ce vrea sa creasca sanatos. Sa-ti mai spunem despre fast-food, despre excesul de ceai negru, verde sau despre efectele cofeinei? Cu siguranta stii prea bine ca acestea ar trebui evitate.

Peste

Desi peste e unul dintre alimentele sanatoase, recomandate a fi consumate cel putin o data pe saptamana, anumite tipuri de peste (macroul, stiuca si tonul, de exemplu – in general cele de provenienta oceanica) contin cantitati mai mari de mercur. E bine sa le eviti. Poti consuma insa cu incredere pastrav, crap si somon dar si pesti oceanici de mici dimensiuni – acestia au cantitati de mercur inofensive.

Multe legume

De asemenea, acum ca vei fi mamica, cosul tau de cumparaturi trebuie sa contina mai multe legume. Mazarea, lintea, spanacul, salata verde, varza, sfecla, fresh-urile de portocale si orice fruct proaspat nu trebuie sa lipseasca din meniul tau. Acestea contin acid folic, un ingredient foarte important in sarcina: ajuta la formarea de celule sanatoase si este extrem de important in prevenirea anomaliilor sistemului nervos. Mai mult decat atat, protejeaza fatul de diverse malformatii.

In ce priveste alimentatia vegetariana si cea vegana, parerile medicilor sunt impartite insa studiile vin sa confirme ca poti avea o sarcina perfect sanatoasa daca te hranesti corespunzator.  Astfel, daca esti adepta unei alimentatii vegetariene, important este sa iti iei necesarul de proteine dintr-o gama cat mai variata de produse vegetale: cereale, legume, fructe, nuci, alune si seminte. Nu uita ca o gravida are nevoie sa consume cu aproximativ 20% mai multe proteine decat in mod normal, pentru ca bebelusul sa se dezvolte armonios.

Un stil de viata sanatos, o sarcina perfecta

E important sa fii atenta la alimentatie, sa te hranesti cum trebuie si cat trebuie. Dar pentru ca sarcina sa se dezvolte normal iar bebe sa creasca armonios, e recomandat sa adopti un stil de viata bazat pe miscare si o stare de spirit cu mult zen.

Asadar, incearca pe cat posibil sa nu te stresezi, sa faci zilnic activitati placute, care te relaxeaza si miscare. De exemplu, gimnastica pentru mamici are beneficii multiple, atat pentru tine, cat si pentru bebelus. Facand exercitii special gandite pentru femeile insarcinate, te incarci cu energie si buna dispozitie. In acelasi timp, iti oxigenezi organismul si imbunatatesti circulatia sangelui pentru ca burtica ta sa sustina mai usor sarcina. Nu te limita insa doar la gimnastica de interior. Pentru un sistem imunitar voinic, e bine sa diversifici activitatile fizice. Plimbarile in parc, exercitiile de yoga si inotul sunt binevenite. Evita totusi efortul prelungit sau activitatile casnice foarte solicitante.

Dormi suficient

Miscarea poate face minuni pentru corp si minte dar numai daca ai grija sa dormi suficient. Mai exact, atat cat trebuie pentru a te simti odihnita. Pentru cele mai multe femei, nevoia de somn creste atunci cand sunt insarcinate dar fie ca vorbim de 7-8 ore sau 9-10, important e sa te asiguri ca nu sari peste portia de odihna. Somnul te ajuta sa-ti reincarci bateriile si regenereaza celulele. Daca nu dormi suficient, risti sa ajungi la stari de epuizare si sa pui in pericol sarcina. Prin urmare, ai grija sa fii in forma pentru momentele in care cel mic are chef de joaca si da din manute si din picioruse, solicitand burtica.

Sanatatea intima

Un alt aspect important este sa ai grija de sanatatea ta intima. Evita produsele cosmetice de calitate indoielnica si dusurile vaginale pentru a nu produce iritatii zonei intime. Nu uita ca infectiile urinare sunt destul de frecvente la femeile insarcinate, fiind de cele mai multe ori cauzate de modificarile prin care organismul trece dar si de modul in care ne ingrijim. O igiena corespunzatoare si o atentie sporita ne pot ajuta sa prevenim astfel de neplaceri.

Analize si medicamente

Pentru a te asigura ca tu si bebelsul sunteti amandoi OK si sarcina decurge normal, e bine sa nu sari peste analizele trimestriale de rutina. Fie ca vorbim despre analizele de sange si urina, de ecografii sau alte tipuri de teste (Papanicolau), vizitele constante la medic sunt foarte importante daca vrei sa-i asiguri micutului tau un start sanatos in viata. In acelasi timp, mergand la controalele periodice, ai grija de tine. Poti preveni eventuale complicatii ale sarcinii sau poti rezolva diferite probleme care ti-ar putea pune viata in pericol daca nu ar fi descoperite devreme.

 

Asadar, nu neglija semnalele pe care corpul tau ti le trimite si ai grija sa fii bine. Fii atenta la ce mananci, odihneste-te atat cat simti ca ai nevoie si mergi la ginecolog. Te vei bucura astfel de o sarcina mai usoara si de un bebe sanatos.

Lasă un comentariu


− 7 = 3